Autobusový terminál pro integrovaný systém veřejné dopravy, Havlíčkův Brod

Zobrazeno: 3078x

Na stavbě se podíleli

PřihlašovatelSKANSKA DS a.s.
MajitelMěsto Havlíčkův Brod
ProvozovatelTechnické služby Havlíčkův Brod
Hlavní architektmmcité a.s., Zlín (přístřešky a mobiliář)
Druhý architektDMC Havlíčkův Brod, s.r.o. (komunikační plochy)
Hlavní projektantDMC Havlíčkův Brod, s.r.o.
Hlavní zhotovitelSKANSKA DS a.s., závod 78 Pardubice

Více o stavbě…

Urbanistické řešení

Předmětem projektu bylo řešení přemístění autobusového nádraží v Havlíčkově Brodě (terminálu) včetně návrhu příjezdových a manipulačních ploch, přednádraží ČD, stanoviště pro autobusovou dopravu MHD, parkovacích a manipulačních ploch a plochy pro odstavování autobusů. Urbanisticky je stavba začleněna do prostoru ohraničeného ulicemi 5.května, Nádražní s vymezením objekty České Pošty, odbavovací haly žel.stanice a objektem ROSS IN. Návrh se snaží respektovat hlavní trasy pro pěší a především usnadnit pohyb přestupujících cestujících i za nepřízně počasí a to pomocí zastřešení a přístřešků.

Architektonické řešení

Architektonické řešení autobusového terminálu vychází z limitních prostorových možností. Jakýmsi centrálním těžištěm plochy přednádraží je kapkovitý ostrůvek, který je vytvořen okružní komunikací v tomto prostoru. Odtud jsou vedeny dvě hlavní komunikační osy a to do centra města a pro vjezd autobusové dopravy do terminálu. Samotné autobusové nádraží je vytvořeno pěti rovnoběžnými ostrovními nástupišti šířky 3,75m v délkách 29 - 48m, které jsou vybaveny konzolovými přístřešky se zadní stěnou. Souběžná komunikace pro pěší, vymezující východní okraj stavby (k železniční stanici) a využívaná také pro nástupiště, je vybavena shodným typem přístřešků a je vedena až k odbavovací hale ČD.

Dispoziční řešení

Navrženo je uspořádání s podélnými stáními autobusů jednostranně u nástupišť (jednosměrný provoz). Stání jsou navržena pro autobusy s délkou 12 m , 2 stání je možno využít pro stání autobusů délky 15 m. Nástupiště jsou řešena jako polotěsná bez couvání (nájezd v pořadí, odjezd volný). Využíváno je v současnosti celkem 17 stání. Autobusové zastávky MHD jsou řešeny s volným řazením autobusů v počtu 3 stanovišť (2 x nástupní a 1 x výstupní). V části před hlavním vstupem do objektu ROSS IN, v prostoru před odbavovací halou ČD a před objektem Č.Pošty jsou umístěna parkovací místa (14 vyhrazených a 24 pro veřejnost). Za autobusovým nádražím směrem k ulici Bělohradská je soustředěno záchytné parkoviště s kapacitou 44 stání, jehož vjezd zároveň slouží jako přístup ke skladovacímu objektu Hartmann-Rico. Dále směrem k ul. Bělohradská je navržena plocha pro odstavování celkem 7 autobusů. Zázemí autobusového nádraží (informace, jízdenky, průkazky) je situováno do odbavovací haly objektu ČD do společného informačního centra. Přístup do všech částí staveb občanského vybavení určených pro veřejnost je řešen bezbariérově.

Konstrukční a materiálové řešení

Rozhodující část stavby tvoří zpevněné plochy. Komunikace a plochy dopravním provozem jsou navrženy se živičným povrchem. Plochy pro pěší jsou opatřeny zámkovou dlažbou v odstínu šedá, pouze signální a varovné pásy jsou v odstínu červenohnědá pro jejich zvýraznění. Jedním z hlavních konstrukčních prvků dotvářejících charakter stavby jsou přístřešky. Před objektem nádraží je zastřešení tvořeno přístřeškem složeným z přímé a dvou obloukových částí šířky 4,6m s podchodnou výškou 3,6m, který svým tvarem kopíruje obrys komunikace. Nosná část je tvořena ocelovými sloupy v osových vzdálenostech 9,0 případně 7,5m a středovým nosným průvlakem se systémem konzolově vyložených střešnic na kterých jsou položeny šablony z lepeného kaleného skla. Na tento hlavní přístřešek navazují dva nižší přístřešky obdobného charakteru. Jeden je veden podél Č.Pošty až na autobus.terminál a druhý je veden do prostoru stání pro MHD. Nosným prvkem jsou zde ocel.sloupy s roztečí 3,75m, šířka krakorcovitě vyložené střechy přístřešku 1,9m. Zadní stěny jsou zaskleny čirým kaleným sklem a střešní plášť tvoří komůrkový polykarbonát. Všechny přístřešky jsou odvodněny a vybaveny osvětlením. Pro zajištění informovanosti cestujících je terminál vybaven vývěskami na stáních a elektronickými informačními tabulemi zobrazujícími informace o autobusových a vlakových spojích. Obdobné tabule budou umístěny též v odbavovací hale.

Spolek stavba VysočinySpolek stavba Vysočiny

Martin Pertl
předseda 

e-mail: info@stavbavysociny.cz
tel.: 737 555 677

Stavba Vysočiny zastřešuje soutěže:

Nahoru