Rekonstrukce Smetanova náměstí v Havlíčkově Brodě
Na stavbě se podíleli
Přihlašovatel | Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a.s., Havlíčkův Brod |
---|---|
Majitel | Město Havlíčkův Brod |
Hlavní architekt | Ing. arch. Aleš Burian a Ing. arch. Gustav Křivinka, Brno |
Hlavní zhotovitel | Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a.s., Havlíčkův Brod |
Více o stavbě…
Urbanistické řešení
Celkové urbanistické řešení vychází ze studie rekonstrukce Smetanova náměstí, která byla zpracována v roce 2009 a která předpokládala změnu sídlištního charakteru náměstí a jeho lepší integraci do rostlé urbální struktury města. Havlíčkova ulice byla výstavbou Smetanova náměstí v tomto prostoru prakticky zrušena. Zbourání panelového domu, který minulá doba postavila přímo v historické stopě ulice bezprostředně za Havlíčkovým náměstím, umožnilo uvažovat o znovuobnovení této ulice v klasickém slova smyslu. To vše včetně dopravy, parkování, komfortních chodníků i uličního stromořadí. V místě největšího křížení pěší dopravy, tam kde Havlíčkova ulice prochází Smetanovým náměstím, je celý profil ulice navržen v režimu obytné zóny s předností pěšího pohybu.
Architektonické řešení
Smetanovo náměstí se nachází v samotném středu města Havlíčkův Brod paralelně s hlavním
Havlíčkovým náměstím. Jeho stávající podoba byla ustavena během radikální přestavby západní části historického jádra města v 80-tých letech minulého století. V té době došlo k plošné asanaci části historické struktury města a její nahrazení novodobou bytovou výstavbou. V zásadě se o náměstí nejedná, neboť celý prostor má spíše sídlištní charakter, tak jak je známe z hromadné bytové výstavby minulé doby. Z celého prostoru byla navíc vyloučena automobilová doprava, což je pro takto velké území historického jádra spíše výjimečné a ve svém důsledku vede ke ztrátě důležitých městských aktivit. V roce 2012 došlo k asanaci třípodlažního panelového bytového domu, díky čemuž bylo možno znovu obnovit historickou Havlíčkovu ulici prakticky v její původní stopě. Tato ulice je hlavní spojnicí centra se západní částí města a jeho dalšími částmi.
Dispoziční řešení
Cílem stavebních a architektonických úprav bylo vytvoření nové podoby Havlíčkovy ulice a dopravní propojení ulice Trčkovy, Havlíčkovy, Beckovského a severní části Smetanova náměstí. Došlo ke zprůjezdnění Smetanova náměstí po jeho východním okraji v návaznosti na již vybudované úpravy u ulice Svatovojtěšské a ke zvýšení komfortu jeho dopravní obslužnosti. Současně je v prostoru Havlíčkovy ulice zřízena částečně obytná zóna, která upřednostňuje chodce před automobilovou dopravou. Stavba je stavbou dopravní a je ze své podstaty napojena na dopravní i technickou infrastrukturu města.
Konstrukční a materiálové řešení
Materiálové řešení upřednostňuje použití kamene a ostatních klasických materiálů. Chodníky jsou z kamenné řezané velkoformátové dlažby 400/400-750mm tl. 100-60mm z místních žul, pojížděné plochy jsou z žulové štípané kostky 100/100 v kroužkové vazbě, v pobytové zóně jsou plochy určené především pro automobilovou dopravu realizovány ve velké žulové kostce 160 mm v řádkové skladbě. Parkovací stání je ze žulových odseků. Terasa a lavičky provedeny z massaranduby, další lavice jsou dubové. Tento prostor dotváří litinové a žulové patníky, prameník a další mobiliář z oceli, mříže ke stromům, stojany, pecky pro vyznačení trasy.
Názor přihlašovatele: Proč by tato stavba měla získat nejvyšší odborné ocenění?
Stavba je velice kladně hodnocena laickou i odbornou veřejností. Její realizaci předcházela demolice původního panelového domu, což považujeme za historicky významnou událost v porevolučním novodobém stavitelství v České republice.