I/34 Česká Bělá obchvat
Na stavbě se podíleli
Přihlašovatel | EUROVIA CS, a.s., Jihlava |
---|---|
Majitel | Ředitelství silnic a dálnic ČR, Správa Jihlava |
Hlavní projektant | PRAGOPROJEKT, a.s., Ateliér České Budějovice |
Hlavní zhotovitel | Sdružení Česká Bělá - EUROVIA CS, a.s. (vedoucí účastník) |
Druhý zhotovitel | STRABAG a.s. |
Třetí zhotovitel | M-SILNICE a.s. |
Více o stavbě…
Přeložka silnice I/34 je v celé délce 3235 m vedena v extravilánu v kategorii S 11,5/70. Šířka zpevnění komunikace je 10,50 m, tj. jízdní pruhy 2 x 3,50 m plus zpevněná krajnice včetně vodících proužků 2 x 1,75 m. Směrové vedení přeložky silnice I/34 je dáno potřebou obejít východně obec Česká Bělá.
Maximální podélný sklon je 5,80%, minimální 1,50%. Základní příčný sklon je střechovitý 2,50%, ve směrových obloucích je proveden dostředný sklon.
Konstrukce komunikace je navržena ve složení
- Asfaltový koberec mastixový SMA 11 S 40mm
- Spojovací postřik modifikovaný PS, EK – M 0,25 kg/m2
- Asfaltový beton hrubý mod. ACL 16 S 70mm
- Spojovací postřik modifikovaný PS, EK – M 0,25 kg/m2
- Obalované kamenivo ACP 22 S 90mm
- Postřik spojovací PI, EK 0,25 kg/m2
- Postřik infiltrační PI, EK 0,60 kg/m2
- Mechanicky zpevněné kamenivo MZK 200mm
- Štěrkodrť ŠD 250mm
Celkem min. 650mm
Odvedení povrchových vod je provedeno příčným sklonem komunikací do silničních příkopů. Na stavbě probíhaly rozsáhlé zemní práce, včetně sanačních. V místech vysokého násypu před estakádou z obou stran je provedena tzv. těžká sanace. Jinak se jednalo převážně o zlepšování zeminy pojivy.
Základní údaje o estakádě
Dvoutrámový monolitický most z předpjatého betonu. Spojitý nosník o sedmi polích s rozpětími 32,0+5x42,0+32,0 m. Opěry masivní. Založení pilířů i opěr hlubinné na vrtaných velkoprůměrových pilotách D1200.
- Délka přemostění 271,600 m
- Délka mostu 289,400 m
- Délka nosné konstrukce 276,000 + 0,600 = 276,600 m
- Rozpětí jednotlivých polí32,0+5x42,0+32,0 m
- Šikmost mostu 100 gr.
- Šířka mezi svodidly 11,50 m
- Šířka průjezdního prostoru 11,50 m
- Šířka průchozího prostoru 0,75 m : 0,75 m
- Šířka mostu mezi zábradlími 12,75 m
- Výška mostu 27,0 m
- Stavební výška (mostovka) 2,605 m
- Plocha mostu 14,50 x 276,60 = 4 010,7 m2
Názor přihlašovatele: Proč by tato stavba měla získat nejvyšší odborné ocenění?
Hlavním účelem stavby bylo převedení veškeré dopravy mimo obec Česká Bělá, čímž došlo k výraznému snížení negativních vlivů dopravy (zatížení, exhalace, vibrace a hluk) na životní prostředí a na život v obci. Výstavba obchvatu zrychlila a hlavně zpřehlednila průjezd kolem obce Česká Bělá, přes kterou před vybudováním obchvatu proudila veškerá těžká doprava jedoucí po vytížené silnici I. třídy č. I/34. Stavba se nedotýká žádné obytné zástavby a technické řešení stavby zmírňuje dopady na území, protože most přechází nad údolím v dostatečné výšce. Architektonické řešení stavby nenarušuje ráz okolní krajiny.
Ocenění
-
titul PRESTIŽNÍ STAVBA VYSOČINY 2010